
Programma Oktober 2010
Oktober 2010 kende de volgende activiteiten:
Za 8 oktober: Met dit eerste uitje van de evenementencommissie in het nieuwe seizoen gingen we eerst naar het Waterloopbos. Dit 120 hectare grote bos in de Noordoostpolder was vijftig jaar eigendom van het Waterloopkundig Laboratorium en verboden voor bezoekers. Met behulp van sluizen, stuwen en overlaten simuleerden ingenieurs er (modellen van) waterbouwkundige werken. In het Waterloopbos zijn bijvoorbeeld de Deltawerken en de haven van Vlissingen berekend en ontworpen. Deze modellen zijn nu geheel of gedeeltelijk overwoekerd wat een mystieke sfeer geeft aan het bos. Vervolgens reden we terug via Almere, waar we de moderne architectuur van het nieuwe stadshart op de korrel namen.
Do 14 oktober: Voor de eerste keer dit seizoen stond De Plaat van de Maand weer op het programma: leden leggen anoniem hun beste foto op de stapel en een deskundige, stante pede geformeerde jury kiest de Plaat van deze Maand. De winnende foto komt dan weer prominent op de website. De winnaar deze keer was Karel IJzelenberg met een fascinerende foto van een hardloopwedstrijd in het bos (die later genomineerd zou worden voor Foto Individueel - zie programma in januari). De rubriek "De tien minuten van..." werd deze avond ingevuld door Bert Jaspers die ons deelgenoot maakte van zijn project "In en om het huis". Vervolgens werd het tijd voor inlevering van een foto voor de Bondswedstrijd Foto Individueel. En tenslotte toonde Ronald een serie voor hem experimentele abstracte beelden van het Waterloopbos.
Do 28 oktober: Deze avond werd voor het eerst een nieuwe wijze van fotobespreken beproefd, de café- of carrousel bespreking. De aanwezigen werden opgedeeld in groepjes van 4 à 5 leden die samen elkaars inzendingen voor de afdelingscompetitie kleur 1e ronde gingen bespreken. Als inleiding tot de bespreking was het de bedoeling om de foto eerst te categoriseren - voortkomend uit de cursus Fotobespreken die Ronald en Gerphil bij de Afdeling volgen. Gerphil maakte in een inleiding duidelijk dat het eerste onderscheid is tussen fotografie die de werkelijkheid als uitgangspunt neemt ('documentair') en fotografie waarin de fotograaf een eigen werkelijkheid schept ('creatief'). Overigens is de grens tussen beide dun, want in de subjectief/suggestieve documentaire fotografie geeft de fotograaf weer zijn eigen 'twist' aan die werkelijkheid, terwijl in de geregisseerde creatieve fotografie de werkelijkheid door enscenering aan het beeld van de fotograaf wordt aangepast. Op het eind van de bespreking kwamen per tafel een paar foto's nog op het bord die Ronald nog even van commentaar voorzag. Uiteindelijk was iedereen in principe zeer ingenomen met de nieuwe vorm van bespreken. Men was benieuwd naar de volledige methode van bespreken, en voor de volgende keer zal men per groepje een 'topselectie' van te foto's plenair presenteren.
Na de pauze volgde een stukje techniek als Gerphil Kerkhof en Bert Jaspers demonstreren hoe zij foto's omzetten naar zwart/wit met gebruikmaking van respectievelijk Nikon Capture NX2 en Lightroom/Silver Efex Pro. Uitgangspunt was hoe je met deze gereedschappen je creativiteit vleugels kan geven.